Nasze zielone smoothie ze szpinakiem i spiruliną to porządna dawka łatwo przyswajalnego żelaza. Dodatkowo jego wchłanianie wspomaga witamina C zawarta w pomarańczach. Polecane dla osób ze słabą morfologią, dla anemików. A jakby tego było mało, za sprawą ananasa i jagód Goi, napój ten wykazuje również właściwości przeciwzapalne i antynowotworowe. Coś jeszcze? Tak! Jest pyszny!

Po co nam w diecie żelazo?

Żelazo to podstawowy budulec hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi, białka wchodzącego w skład erytrocytów, których to głównym celem jest przenoszenie tlenu do tkanek. Kiedy krew przepływa przez płuca, zawarte w hemoglobinie żelazo wyłapuje cząsteczkę tlenu, którą to transportuje do naszych narządów. Tlen dociera również do mięśni. Dzieje się to za sprawą mioglobiny, której zadaniem jest magazynowanie tlenu w mięśniach, a której podstawowym budulcem jest właśnie żelazo.

Ten mineralny składnik umożliwia również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Ułatwia zwalczanie wirusów i bakterii. Niezbędny jest również w diecie kobiet ciężarnych. Odpowiada za prawidłowy rozwój tkanek płodu.

Co się dzieje momencie, kiedy żelaza nam w organizmie brakuje?

Przede wszystkim mamy niedotlenione tkanki, a więc narządy. Przez to czujemy się osłabieni, zmęczeni, nie mamy na nic siły i ochoty. Nasz mózg nie funkcjonuje prawidłowo, tracimy koncentrację, jesteśmy senni i apatyczni. Pojawiają się bóle głowy i rozdrażnienie, dużo szybciej zaczynamy się męczyć. Występują zaburzenia pracy serca. Pogarsza się wygląd skóry, włosów i paznokci. Osłabia się nasz układ odpornościowy, stajemy się bardziej podatni na wszelkiego rodzaju infekcje i choroby.

Co jeść, żeby uniknąć anemii i niedoboru żelaza?

Źródłem najlepiej przyswajalnego żelaza tzw. żelaza hemowego jest czerwone mięso. Ale pierwiastek ten możemy również dostarczyć naszemu organizmowi pijąc właśnie zielone koktajle i smoothies. Jest on obecny w zielonych warzywach, spirulinie, roślinach strączkowych czy w rybach. Przy czym warto pamiętać, że ten rodzaj żelaza tzw. żelazo niehemowe należy spożywać w towarzystwie witaminy C – jest w tedy dużo lepiej przyswajalne przez nasz organizm. Czyli jeśli zielone smoothie to zawsze starajmy łączyć je np. z cytrusami, a jeśli ryba to przyprawiajmy ją koperkiem i cytryną.

GREEN DRIN IRON POWER

Potrzebny sprzęt: wyciskarka do cytrusów, blender

☆ 4 pomarańcze

☆ 3 plastry świeżego ananasa

☆ garść świeżego szpinaku

☆ garść jagód Goi

☆ spirulina – pół łyżeczki

Sok z pomarańczy wyciskamy. Blendujemy z pozostałymi składnikami.

Z podanych proporcji otrzymamy dwa Green Driny.