Zazwyczaj nie bierzemy pod uwagę korzenia pietruszki jako super składnika do przygotowania świeżo wyciskanego soku. Wykorzystujemy ją głównie kiedy planujemy rosół, sałatkę jarzynową… i właściwie tylko wtedy. No może niektórzy robią jeszcze chipsy z pietruszki. Częściej używamy także samej natki, olewając korzeń.

Zupełnie niesłusznie, bo jest on niezwykle wartościowy i co ciekawe zawiera w sobie niewielkie ilości substancji psychoaktywnych, które oddziałują na nasz mózg podobnie jak po wypaleniu skręta. Pietruszka zawiera w sobie apiol i mirystycynę, które odprężają, wywołują euforię, stan „dziwnej” radości, a czasem nawet halucynacje. Dość powszechnym zjawiskiem po spożyciu świeżego soku z korzenia jest również suchość w ustach. Na szczęście ilość tych substancji jest niewielka i raczej nie jesteśmy w stanie ich przedawkować czy wywołać przytoczonych efektów. Nie zmienia to jednak faktu, że… w czerwcu 2011 roku Rosja, w ramach walki z przemysłem narkotykowym, postanowiła wpisać ją na listę roślin… zawierających substancje narkotyczne.

 

ŚWIEŻY SOK Z PIETRUSZKI, MARCHWI, JABŁKA I POMARAŃCZY:

Potrzebny sprzęt: sokowirówka, wyciskarka do cytrusów

☆ 3 duże marchewki

☆ 1 korzeń pietruszki

☆ 1 – 2 jabłka

☆ 1 pomarańcza

☆ pół cytryny (opcjonalnie)

Marchewki i pietruszkę obieramy i wraz z jabłkiem przepuszczamy przez sokowirówkę. Sok z pomarańczy wyciskamy. Wszystko razem łączymy i delikatnie mieszamy. Dla przełamania smaku pietruszki, która będzie wyczuwalna w naszym napoju można dodać dodatkowo soku z połowy cytryny.

Z podanych proporcji uzyskamy około 0,5l soku.

Dlaczego jeszcze warto spożywać pietruszkę?

 

świeży sok z pietruszki-właściwości

 

 

lKorzeń pietruszki rozluźnia napięcie mięśni gładkich, przez co łagodzi bóle menstruacyjne i likwiduje wzdęcia. Jednak główną jego zaletą są właściwości moczopędne. Dzięki temu pomaga naszym nerkom usuwać toksyny z organizmu czy nadmiar wody. Reguluje przemianę materii,  dlatego polecana jest dla osób, które się odchudzają czy planują detox.

Korzeń pietruszki zawiera w sobie znaczne ilości potasu, który korzystnie wpływa na pracę układu krwionośnego regulując ciśnienie i wspomagając pracę serca. Obecność wapnia i fosforu jest kolejną cenną właściwością korzenia pietruszki. Pierwiastki te budują nasze kości, wzmacniają zęby i chronią nas przed osteoporozą. Warzywo to to także spora dawka witaminy C. Korzeń ma jej jednak mniej niż natka, mimo to w połączeniu z marchwią jabłkiem i pomarańczą jest w stanie spokojnie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na tą witaminę. A przypomnijmy, że witamina C pomaga nie tylko wzmacniać odporność, ale jest również silnym antyoksydantem eliminującym wolne rodniki.

I jeszcze jedna cenna informacja, choć przypomnimy ją jeszcze przed wakacjami:

sok z pietruszki jest dobrym środkiem łagodzącym obrzęki po ukłuciach owadów

To za sprawą wspomnianego już apiolu, który działa antyseptycznie i odkażająco.

To co, przekonaliście się do korzenia pietruszki?! 🙂