POMELO + DZIKA, KWAŚNA MANDARYNKA = WNM

Czy coś z tej wielkiej, namiętnej miłości wyniknęło?

TAK! POMARAŃCZA!

Czujecie się trochę jak w podstawówce? To dobrze! Moim celem jest właśnie przekazanie Wam wiarygodnych, podstawowych informacji o cytrusach. Takich, które każdy powinien znać. Obalam mity, odsłaniam prawdę – nawet tą niewygodną z punktu widzenia sprzedaży soków! Bo jesteście dla nas – dla całej ekipy Sokowirówki, ważni!

Jak powstała pomarańcza

 

To co? Zaczynamy? W takim razie, kontynuując lekcję biologii, w ramach ciekawostki powiem Wam jeszcze, że:

CYTRYNA = pomarańcza + owoc cedru, a owoc cedru + kwaśna, dzika mandarynka = SŁODKA MANDARYNKA.

Tak powstały najpopularniejsze cytrusy, po które sięgamy dziś. Do bardzo, bardzo dogłębnego przedstawienia ich Wam skłoniło mnie kilka wydarzeń z ubiegłego sezonu. Czasem zdarza się, że przychodzicie do nas, do Sokowirówki i chcecie soczek lub smoothie. Czytacie i omijacie pozycje, w których są pomarańcze lub cytryny, tłumacząc to tak:

  • …bo jestem w ciąży
  • …bo karmię piersią
  • …bo dziecko się nabawi alergii (maluch 1 – 2 lata)
  • …bo mam alergię

I akurat tylko z tym ostatnim nie ma co polemizować. Jeśli ktoś jest uczulony i ma to potwierdzone przez alergologa to zdecydowanie cytrusów powinien unikać. No to kto w takim razie może bez obaw czerpać to, co najlepsze z najpopularniejszej pomarańczy i cytryny? Wszyscy pozostali, przy zachowaniu kilku ważnych zasad.

PO OWOCE CYTRUSOWE MOGĄ I POWINNI SIĘGAĆ WSZYSCY CI, KTÓRZY JE PO PROSTU LUBIĄ,  ALE Z ZASTRZEŻENIEM, ŻE NIE ZOSTAŁA U NICH POTWIERDZONA PRZEZ LEKARZA ALERGIA LUB INNA CHOROBA UNIEMOŻLIWIAJĄCA ICH SPOŻYCIE.

Inna choroba? Tak, na przykład nietolerancja fruktozy występująca w jednej z dwóch postaci: upośledzenia wchłaniania fruktozy lub niezwykle rzadkiej fruktozemii o podłożu genetycznym . Jeśli zatem nie należysz do powyższej grupy jedz pomarańcze bez obaw.

Czy to oznacza, że jeśli jestem w ciąży to mogę jeść cytrusy?

TAK! I truskawki i maliny też! DIETA ELIMINACYJNA NIE JEST ZALECANA DLA KOBIET W CIĄŻY. JEJ STOSOWANIE MOŻE WRĘCZ ZWIĘKSZYĆ PRAWDOPODOBIEŃSTWO POWSTANIA ALERGII U DZIECKA W PRZYSZŁOŚCI. Warto zaznaczyć, że to właśnie właściwe, różnorodne odżywianie przed i w trakcie ciąży pomaga zminimalizować ryzyko późniejszego wystąpienia nadwrażliwości na dany pokarm u malucha. Unikamy za to tego, czego wszyscy unikać powinniśmy: wysoko przetworzonej żywności, tłuszczy trans, konserwantów, wzmacniaczy smaków, sztucznych barwników, alkoholu. Pamiętamy także o tym, że smak i zapach pokarmów dziecko poznaje już w brzuchu mamy, łykając wody płodowe, w których owe aromaty się znajdują. Czyli co? Na drugie śniadanie mandarynka i banan? Proszę bardzo!

 

Czy to oznacza, że jeśli karmię piersią to mogę jeść cytrusy?

TAK! Koniecznie! Mleko matki syntetyzowane jest z krwi. Częściowo także jego składniki produkowane są przez komórki mleczne, tak zwane laktocyty. Oznacza to, że w mleku znajdują się zarówno związki pozyskane z pokarmów, bezpośrednio przyswajane przez organizm: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały, jak i związki wytworzone przez laktocyty, na przykład: laktoza (mleczny cukier występujący w pokarmie kobiecym), a nie zaś całe kombinacje potraw, mieszanki soków, owoce czy warzywa. Co ciekawe, z najnowszych badań wynika, że silne ALERGENY, do których zaliczane są między innym cytrusy również NIE PRZECHODZĄ DO MLEKA MATKI. Do mleka PRZECHODZĄ natomiast AROMATY, dzięki którym maluch poznaje różne smaki i chętniej będzie po nie sięgał w przyszłości. Czyli chcąc kształtować prawidłowe postawy żywieniowe naszych dzieci na pytanie smoothie z pomarańczą czy sztuczna oranżada odpowiadamy:  smoothie oczywiście!

 

Czy to oznacza, że moje 2 letnie dziecko może jeść cytrusy i nie nabawi się alergii?

TAK! Może jeść cytrusy. Nie ma dowodów na to, że unikanie produktów uznanych za alergizujące uchroni dziecko przed wystąpieniem alergii w przyszłości. Wskazane jest natomiast urozmaicanie maluchowi jadłospisu po ukończeniu 6 miesiąca życia. To oznacza, że zarówno 8 miesięcznemu niemowlakowi, roczniakowi, czy 2 – latkowi możemy włączyć do diety owoce cytrusowe, na przykład w postaci koktajli.

 

A co o cytrusach sądzi nasz ekspert? Jeść czy nie?

Owoce cytrusowe są świetnym źródłem witaminy C i przeciwutleniaczy. Pomarańcze są też całkiem dobrym źródłem wapnia! Owoce w wersji koktajlu czy smoothie to świetny sposób na urozmaicenie jadłospisu, szczególnie jeżeli macie problem z jedzeniem odpowiedniej ilości owoców i warzyw w ciągu dnia. Niemowlaki też mogą jeść cytrusy, tym bardziej kilkulatki. Ciąża i okres karmienia piersią też nie oznaczają że trzeba z nich rezygnować. Wszystko, co napisane powyżej to prawda.

Pamiętajcie tylko o umiarze (jak ze wszystkim). Im mniej przetworzone owoce i warzywa tym lepiej a więc smoothie będzie dobre jako przekąska lub deser, ale nie traktujcie go jako podstawowego sposobu na zjadanie owoców i warzyw. Za to będzie to na pewno lepszy wybór niż sok ze sklepu, nie wspominając już o kolorowych słodzonych napojach, bo pijąc owocowe lub warzywno – owocowe smoothie zjadamy nie tylko witaminy i składniki mineralne, ale też błonnik.

Małgorzata Jackowska

Dietetyczka i autorka bloga: www.małgorzatajackowska.com, która specjalizuje się w pracy z mamami i dziećmi.

Teraz już wątpliwości rozwiane?

Mam taką nadzieję, choć mimo wszystko zaznaczam, że pisząc dla Was korzystam z wiarygodnych źródeł, ale pamiętajcie proszę, że post nie stanowi profesjonalnej porady medycznej. W przypadku wątpliwości skontaktujcie się z lekarzem, lekarzem pediatrą lub certyfikowanym doradcą laktacyjnym.

Ania – mama 2,5 letniej Lenki i 5 miesięcznego Hektora.

Na zakończenie dodam jeszcze, że…

gorąco polecam Wam bloga (KLIK) naszego Eksperta – Małgorzaty Jackowskiej. Znajdziecie tam wyczerpujące informacje na temat zdrowego żywienia mamy i dziecka, nie tylko w kontekście karmienia piersią, ale także rozszeżania diety metodą BLW czy przepisy na zbilansowane posiłki dla całej rodziny.

Prawa do grafiki należą do niezawodnego Jan Ci Zrobi (KLIK).

Źródła:

  1. http://www.hafija.pl/2013/08/dieta-mamy-karmiacej-piersiajedz-co-chcesz-obalamy-mity.html
  2. Centrum Nauki o Laktacji. Odżywianie w czasie karmienia piersią. http://kobiety.med.pl/cnol/index.php?option=com_content&view=article&id=107&Itemid=44&lang=pl
  3. http://www.hafija.pl/2016/12/jak-to-jest-ze-moje-mleko-smakuje-czosnkiem-i-dlaczego-to-dobrze.html
  4. http://malgorzatajackowska.com/2016/04/07/czy-mozna-to-podac-niemowlakowi
  5. http://biotechnologia.pl/zdrowie-i-uroda/dr-krystyna-pogon-o-problemie-jakim-jest-nietolerancja-fruktozy,15981
  6. http://mataja.pl/2014/03/suche-suchary-mokra-woda-dieta-rezim-i-niewygoda-wytrwaj-i-karm-kobieto-dieta-w-czasie-karmienia-piersia/
  7. http://mataja.pl/2014/07/smaki-mleka-kobiecego-a-preferencje-kulinarne-dzieci-mleczko-marchewkowo-brokulowe-raz
  8. http://femaltiker.pl/alergie-pokarmowe-u-niemowlat-karmionych-piersia
  9. http://femaltiker.pl/dieta-eliminacyjna-a-alergia-u-niemowlat
  10. http://femaltiker.pl/ekspert-obala-mity-cz-1-o-diecie-mamy-karmiacej
  11. http://femaltiker.pl/ekspert-obala-mity-cz-3-alergeny-i-produkty-wzdymajace-a-karmienie-piersia
  12. http://www.polskieradio.pl/23/266/Artykul/1421304,Znamy-drzewo-genealogiczne-cytrusow
  13. Bobas Lubi Wybór, Gill Rapley, Tracey Murkett, Mamania 2011