Zanim bazarki rozkwitnął bogactwem naszych polskich nowalijek pojawiają się pierwsze oznaki wiosny – kwiatki! A czy wiecie, że część z nich można z powodzeniem… zjeść? Jadalne kwiaty to nie tylko piękna ozdoba, ale też świetny dodatek do smoothies!

Weźmy taką forsycję. Rośnie wszędzie, w każdym parku, na każdym skwerku, w ogródku u sąsiada. Pięknie rozkwita, zanim na dobre puści pączki. Wraz z nią przychodzą dłuższe dni i… sezon na przeziębienia! I tak to sprytnie natura zaplanowała, że dała nam na to receptę… żółte kwiaty forsycji!

smoothie star: kwiat forsycji

Jadalne kwiaty  są bogate w rutynę (na szczęście nie tą dnia codziennego, bo kwitną tylko około 3 tygodni w roku) i w połączeniu z witaminą C, na przykład z soku z pomarańczy, stanowią świetną profilaktykę przeziębień w sezonie wiosennym. Kaszel, katar, a psik? Nie ma, że do apteki po sztuczny syntetyk szybciej i łatwiej! Taniej i zdrowiej za to przez płot do sąsiada lub na miejski skwerek za rogiem i z powodzeniem możemy przygotować domowy rutinoscorbin.

jadalne kwiaty - forsycja

A wiecie z czego składa się Rutinoscorbin?

Ulotka powiada: kwas ascorbinowy (czyli witamina C) i rutozyd (czyli rutyna). Wszystko przetworzone i zamknięte w małej, żółtej tabletce. A wiecie z czego składa się nasze smoothie z forsycją? Nie dość, że jest bogate w naturalną rutynę z żółtych kwiatów  i witaminę C z pomarańczy oraz cytryny, to w dodatku zawiera flawonoidy, potas, cukry proste i tryptofan.

Co to tak właściwie oznacza? A no to, że nie tylko naturalnie wzmacnia naszą odporność, ale także wspomaga wytwarzanie serotoniny, poprawia humor, karmi nasz mózg i usprawnia koncentrację, dodaje energii, reguluje pracę serca i układu krwionośnego, a ponadto hamuje powstawanie wolnych rodników, czyli odmładza naszą skórę, że o profilaktyce antynowotworowej już nie wspomnę!

Wspomnę (bo warto!) za to o tym, że rutyna wspomaga antyoksydacyjne działanie witaminy C, ograniczając jej utlenianie przez co zwiększa jej wchłanianie przez nasz organizm. Czyli podsumowując przedłuża jej korzystne działanie!

smoothie z forsycją:

Potrzebny sprzęt: wyciskarka do cytrusów, blender

wyciskamy 3 pomarańcze
pół cytryny
dodajemy pół banana
i garść kwiatów forsycji

Całość blendujemy i gotowe! Z podanej ilości otrzymacie 1 porcję napoju.

Podstawą tego smoothie jest dobrze znany Wam Pierwszy Podmuch Lata.

jadalne kwiaty - forsycja

domowy rutinoscorbin

Forsycja była dla Was zaskoczeniem? A co powiedziecie na fiołki, czyli popularne u nas bratki?

smoothie star: fiołek rogaty (bratek)

Zawiera klasykę, czyli witaminę C, którą z powodzeniem stosujemy od profilaktyki przeziębień począwszy, przez antyoksydacyjne działanie, aż po prawidłową pracę układu krwionośnego. Ale popularne bratki, zwłaszcza te fioletowe to źródło wyjątkowych związków: antocyjanów. To one nadają im piękny, wyrazisty kolor. To one chronią przed szkodliwym działaniem promieni UV. I to one odgrywają pozytywną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia. Mają właściwości przeciwzapalne, wzmacniają naczynia włosowate, ograniczają ryzyko zawału.

smoothie z bratkiem:

Potrzebny sprzęt: sokowirówka, blender

🍎 3 jabłka
🍍 3 – 4 plastry świeżego ananasa
🍋 1 cytryna
🌿 garść młodego szpinaku
🌸 garść kwiatów bratka
🌱 pół łyżeczki młodego jęczmienia (opcjonalnie)

Jabłka przepuszczamy przez sokowirówkę. Blendujemy z pozostałymi składnikami. Z podanej ilości otrzymamy 2 szklanki napoju.

jadalne kwiaty - bratek

jadalne kwiaty - bratekkkNajadalne kwiaty - smoothie z bratkiem

k

Na zdrowie!